Despre crowdfunding in Romania: CrestemIdei (interviu)

Cu totii cred ca am auzit de platforme precum Kickstarter si Indiegogo si implicit de conceptul de crowdfunding. Cati dintre noi stiu insa ce inseamna acest concept? Cati cunosc faptul ca acest concept aparent nou incepe sa prinda radacini si in tara noastra?

Daca nu stiati, atunci va spunem noi.

Primul care a folosit acest cuvant a fost Michael Sullivan, in august 2006. Primele incercari de crowdfunding au aparut in anii ’90, insa radacinile sale sunt cu mult mai adanci, undeva in secolul al 17-lea.

Crowdfunding-ul este o forma mai evoluata de strangere de fonduri, care are drept scop ajutarea celor cu initiativa si idei, dar cu acces mai greu la fonduri, sa faca rost de acestea.

Pentru cei care au idei, au iniviativa, dar nu au bani, e bine de stiut ca exista si in Romania astfel de platforme precum cele deja mentionate mai sus. Una dintre ele este Crestem Idei, una dintre cele mai vechi platforme de acest gen din tara noastra – fondata in 2011 de trei clujence curajoase si ambitioase: Catalina Amihaiesi, Oana Man si Judit Katona.

Fondatori

Echipa Techcafe a luat legatura cu acestea. Rezultatul este interviul de mai jos, pe care avem placerea sa vi-l redam in intregime.

I: Ce inseamna Crestemidei.ro?

R: Crestemidei.ro este o platforma romaneasca de crowdfunding, care gazduieste proiecte inovatoare aflate in cautarea unei surse alternative de finantare. Concret, aceste proiecte primesc online mici sume de bani de la un numar mare de oameni care doresc sa contribuie la realizarea proiectului. In general, donatia minima e de 10 lei, insa fiecare poate contribui cu ce suma poate / doreste, primind in schimbul acesteia o recompensa simbolica, dar cu valoare emotionala mare.

Pentru a fi eligibile pentru crestemidei.ro, proiectele trebuie sa vina cu ceva nou si sa genereze valoare pentru comunitate.

I: De unde a pornit ideea acestei platforme online? Ati fost inspirati de cele doua deja celebre platforme interationale Indiegogo si Kickstarter?

R: Catalina, fondator crestemidei.ro, s-a familiarizat cu conceptul de crowdfunding in 2010, cand a observat amploarea fenomenului in SUA. Lucrand la acel moment intr-un mediu universitar credea ca o astfel de modalitate de finantare ar fi benefica pentru proiectele din educatie. Oana si Judit au venit cu ideea de a lansa platforma pentru mai multe domenii si la nivel national.

Astfel, in 24 Decembrie 2012, am reusit sa lansam platforma la nivel national si ne dorim sa gazduiasca proiecte din 17 domenii diferite.

Practic, crestemidei.ro a aparut din dorinta de a schimba ceva in bine, de a contribui la realizarea unor proiecte inovatoare, si de a oferi omului de rand oportunitatea de a se implica si a face o schimbare in comunitate fara a depune un efort prea mare. Indiegogo si Kickstater au servit ca si termen de comparatie insa nu ne doream sa facem un copy-cat al acestor platforme.

I: Este Crestemidei.ro singura platforma de crowdfunding din Romania?

R: In Romania, pe langa crestemidei.ro, mai sunt inca cateva platforme de crowdfunding: mindfruit.ro, multifinantare.ro, we-are-here.ro, potsieu.ro (pentru proiecte sociale).

I: Cata munca necesita un asemenea proiect si ce va motiveaza sa continuati?

R: Un asemenea proiect necesita un efort sustinut din partea celor implicati. Dedicam mult timp si energie platformei, in conditiile in care avem si job-uri full time. Crestemidei.ro gazduieste doar proiecte inovatoare si care au un impact pozitiv in cadrul comunitatii, iar una dintre provocarile majore o reprezinta tocmai identificarea acestor proiecte. Ulterior, pana la derularea si finantarea efectiva a campaniilor, e un drum lung si multa munca.

Partea tehnica este si ea destul de solicitanta, in conditiile in care dorim ca initiatorii si sustinatorii proiectelor sa aiba parte de o experienta cat mai placuta pe crestemidei.ro: acces facil, rapid, interfata prietenoasa, tranzactii sigure. De putin timp platforma a iesit din versiunea beta, iar acum pregatim si lansarea versiunii in limba engleza. Practic muncim permanent la optimizarea experientei utilizatorilor.

Ce ne motiveaza sa continuam? Satisfactia de a contribui si a vedea idei bune devenite realitate, de a mobiliza comunitatea sa realizeze lucruri frumoase si sa sprijine idei bune, si de a schimba ceva in bine in Romania.

I: Cui se adreseaza site-ul dv?

R: Platforma noastra se adreseaza tuturor celor care au o idee inovatoare, de pe urma careia pot beneficia si alte persoane – idee pe care isi doresc cu ardoare sa o vada pusa in aplicare. Proiectele pot fi initiate de persoane fizice, grupuri formale sau informale, organizatii non-profit, care au experienta in domeniul respectiv si au capacitatea de a implementa proiectul in cauza. Crestemidei.ro acopera o mare varietate de domenii – pana in acest moment am derulat 18 campanii in domenii ca: comunitate, design / grafica, educatie, film/documentar, fotografie, sport, teatru, tehnologie, writing & publishing.

De asemenea, facem precizarea ca platforma noastra nu gazduieste cauze umanitare si proiecte care nu aduc un beneficiu comunitatii.

I: Statistic, cate din proiectele initiate sunt acceptate, iar dintre cele acceptate, cate s-au finalizat cu succes?

R: Pe crestemidei.ro au fost publicate 18 proiecte, 60% au fost cu happy-end: noua au fost finantate integral si unul a fost retras de pe platforma, fiind preluat si sponsorizat de o companie privata. Suma totala cu care proiectele au fost finantate depaseste 13.000 EUR.

I: Care a fost cel mai de succes proiect de pana acum ?

R: Din perspectiva ratei de finantare, cel mai de succes proiect de pana acum a fost ‘Cartea asta se vinde precum painea calda’, initiat de Ariel Constantinof, cu un obiectiv financiar de 2.000 RON si o rata de finantare de 217% (a obtinut 4.344 RON).

Merita mentionata si campania ‘Bumbata’ (editarea unui album foto care surprinde viata detinutilor de la Penitenciarul Aiud), initiata de Cosmin Bumbut, cu un obiectiv financiar de 10.000 RON si o rata de finantare de 157% (a obtinut 15.675 RON).

I: Exista o reteta pentru un proiect de succes sau totul depinde de oamenii care decid sa ofere o mana de ajutor pentru a transforma o idee in realitate?

R: In general, reteta succesului pentru o campanie de crowdfunding consta in a-ti prezenta ideea / povestea intr-un mod cat mai autentic si accesibil, si in a avea o campanie de promovare cat mai puternica.

I: Cati din cei care si-au vazut proiectele finantate le-au si finalizat?

R: Dintre cele 9 proiecte finantate, 7 sunt finalizate, iar 2 sunt in curs de implementare (un robot subacvatic si un spectacol de teatru-dans independent).

I: Pastrati legatura cu acestia ? Le urmariti evolutia?

R: Da, pastram legatura cu initiatorii proiectelor si ne face mare placere sa urmarim evolutia acestora. Avem o mare satisfactie cand ne dam seama ca proiectul a devenit realitate si datorita eforturilor noastre, prin crestemidei.ro, si avem mereu curiozitatea de a vedea in ce directie se indreapta proiectul si cum creste. Cel mai recent exemplu este platforma de jurnalism independent iest.ro care a reusit sa isi atraga sute de cititori printr-o sarbatorire inedita a datei de 15 Ianuarie, combinand scene celebre, filme si versuri ale lui Eminescu din care imaginea ”Stapanul Inelelor” e de neuitat.

I: Cat de receptiva este societatea romaneasca la conceptul de crowdfunding?

R: In Romania, crowdfunding-ul e inca la inceput, insa castiga teren incetul cu incetul. Una dintre provocarile noastre majore o reprezinta eliminarea asocierii crowdfunding-ului cu cersitul / pomana. Societatea trebuie educata in acest sens, astfel incat sa inteleaga ca micile donatii contribuie la realizarea unor proiecte inedite, care genereaza valoare si au un impact pozitiv in comunitate. Nu vorbim despre a da bani ‘din mila’ sau ‘de pomana’, ci despre a sustine inovatia si creativitatea.

I: Credeti ca platforma Crestemidei ar putea sa devina la fel de cunoscuta la nivel local ca Indiegogo si Kickstarter?

R: Ne-ar placea sa credem ca oricine este interesat de crowdfunding in Romania stie de crestemidei.ro. Scopul nostru este nu sa devenim cunoscuti ci, in primul rand, sa sustinem finantarea inovatiei in Romania. Asta ne dorim, iar daca proiectele inovatoare isi vor atinge targetul cu siguranta vom putea sa rivalizam cu cele doua platforme internationale.

I: Care sunt planurile pentru viitor si unde va vedeti peste 10 ani? (OanaM)

R: Ne dorim sa crestem cu crestemidei.ro. Orizontul de 10 ani este unul destul de indepartat, mai ales tinand cont de ritmul accelerat in care piata de crowdfunding se dezvolta (cresteri de peste 80% la nivel mondial) dar cu siguranta vom fi tot aici, schimband Romania in bine.

I: Care ar fi sfatul dumneavoastra pentru tinerii cu idei si initiativa din Romania ?

R: Ce mai asteptati? Va veni cu siguranta cineva care sa va ia ideea de sub nas asa ca nu mai asteptati si puneti-o in practica. Nu renuntati niciodata, cautati permanent modalitati de a va pune in practica ideile iar locul unde ideile se intampla in Romania este crestemidei.ro!

Proiecte aflate in derulare: Fashion design.

Citește și alte articole:

Lasă un comentariu: