Eficiența clădirilor, o viziune integrată – Utilizarea tehnologiilor pentru clădiri inteligente integrate cu serviciile bancare și de utilități

BringoVision

Contoarele inteligente și tehnologii IoT pentru colectarea datelor pot duce la economii substanțiale când vine vorba despre facturarea consumului de energie pentru clienții casnici sau, mai ales, pentru cei corporate. Pornind de la această oportunitate, platforma MEC – IOT dezvoltată de către BringoVision în cadrul proiectului “MEC – IOT – Dezvoltarea unei platforme inteligente pentru managementul eficienței clădirilor”, și-a propus să interconecteze în timp real între furnizorii de energie, furnizorii de produse bancare și soluții de optimizare energetică.

Eficiență și economie

În acest moment, pentru facturarea recurentă a clienților consumatori, furnizorii de utilități depind de informațiile de consum colectate periodic, manual sau automat de la punctele de consum. Inevitabil, acestea sunt colectate cu întârziere față de momentul consumului efectiv, deoarece furnizorii de utilități nu au acces în timp real la informațiile de consum. Aceste întârzieri sunt traduse în estimarea prețurilor și nevoilor în baza istoricului de consum și afectează negocierile furnizorilor pentru cele mai bune prețuri de achiziție, într-o piață de energie tot mai impredictibilă. În esență, orice deviații de la curbele de consum obișnuite sunt detectate tardiv și au impact major asupra costului de achiziție de energie, datorită pieței de echilibrare.

Nu sunt de neglijat, la capitolul riscuri, și eventuale întârzieri în recuperarea creanțelor de la abonați.

De cealaltă parte, în relația cu abonații serviciilor de utilități, casnici sau industriali, băncile își doresc personalizarea și diversificarea serviciilor financiare legate de comportamentul de consum și de plată. Există servicii ce se pot implementa, precum Direct Debit, fluxuri de numerar ale familiilor sau optimizări ale nivelului de îndatorare, dar acestea depind de informații suplimentare despre consumul și facturile abonaților. Aceste informații nu sunt astăzi disponibile și structurate corespunzător nevoilor băncilor, limitând crearea sau îmbunătățirea de produse. Accesul îmbunătățit la informații de consum poate impulsiona o piață concurențială matură, încurajând diversificarea serviciilor bancare și colaterale.

A treia categorie vizată de soluția noastră sunt companiile ce oferă servicii de eficiență energetică. Pe baza datelor de consum și a costurilor periodice cu utilitățile, acestea analizează consumul abonaților și propun optimizări ale consumului, soluții de mobilitate energetică sau alte servicii de reducere a costurilor. Soluțiile de optimizare energetică intră frecvent în implementare prin soluții de tip ESCO (Energy Saving COmpany), incluzând un mix de investiții în consumatorii electrici și termici eficienți, precum și în mobilitatea energetică.

O viziune integrată

Primul pas este dezvoltare unei platforme tehnologice cu capacitate de citire și procesare de date de la surse variate de informații despre consumuri. Platforma este dotată astfel încât să poată utiliza o parte dintre protocoalele utilizate frecvent de contoarele inteligente. De asemenea, s-a structurat un model de date generic pentru colectarea, procesarea și analiza ulterioară a datelor colectate.

Pentru optimizarea tehnologiei urmează integrarea cu soluții de tip Building Management System (BMS) pentru a putea acoperi posibilii clienți corporate, care ar avea deja implementat un astfel de sistem.
Faza următoare de inovare a tehnologiei este cea de adăugare a serviciilor de expunere și publicare de date către terți consumatori de informație despre consum. Un rol critic în aceste servicii îl are securitatea datelor și a accesului la aceste servicii.

Mai mult pentru consumator

Beneficiarul final al implementării unei astfel de soluții integrate este consumatorul. El este cel care beneficiază de servicii noi și personalizate din partea instituțiilor financiare, primește cele mai potrivite servicii de utilități pentru nevoile sale și poate opta în orice moment pentru diferite modalități de furnizare a utilităților. Procesul de plată al serviciilor de utilități consumate devine mai simplu. Timpul câștigat se poate utiliza în configurarea unor servicii financiare sofisticate, oferite de bănci pentru creșterea siguranței financiare a abonatului.

Principalele beneficii oferite de către platforma noastră pentru furnizorii de utilități țin de optimizarea încasărilor prin colectare eficientă prin Direct Debit, precum și de creșterea profitabilității prin reducerea costului de achiziție a energiei având informații rafinate legate de curbele de consum ale utilizatorilor, în timp real.

Pentru Instituțiile bancare facilităm crearea de servicii de tip Family Cashflow cu rolul de a îmbunătăți siguranța financiară a familiilor. Tot prin platforma noastră ajutăm băncile să crească utilizarea serviciilor de Direct Debit, pentru simplificarea procesului de plată al facturilor periodice de utilități.

Acest proiect este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională – Axa Prioritară 2 – „Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă” prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.

Citește și alte articole:

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *